Dinsdag 9 februari 2010
Tijdens de voorstelling speelt Elmo Van Thielen cello en Pieter-Jan Nuytten piano. Beiden vertrokken ze van bestaande muziek. Voor Elmo is dat ondermeer een track van het Finse heavy metal cello kwartet Apocalyptica. De CD schafte ik aan in een gothic winkel in Diest, maar later is me uitgelegd dat deze muziek niet echt gothic is. Elmo kende het stuk, en speelde het meteen uit zijn hoofd. PJ ging aan de slag met fragmenten van Janacek, maar die zijn niet meer herkenbaar, denk ik. Wel nog herkenbaar is Pavane pour une infante défunte van Maurice Ravel. Ravel schreef die “pavane voor een overleden prinses” toen hij 24 was — vier jaar ouder dan PJ nu. De titel koos hij omdat die zo mooi allitereerde, niet met een dode prinses in gedachten. Later kreeg de componist een hekel aan het stuk, maar zeer ten onrechte. Wij gebruiken de pavane in de voorlaatste scène, als een vooraankondiging van wat komen gaat. Tijdens de repetitie morgenavond voegen we de muziek voor het eerst in die scène in. De idee is dat de pianist tijdens de dialoog op het thema improviseert, als iemand die in een café op de achtergrond een deuntje probeert. Al leggen we mogelijk de tekst toch één keer echt stil, en breekt het thema door. We zien morgen wel hoe dat gaat. Ik ken geen andere manier dan om dat uit te proberen. Tot nu toe konden de pianist en de spelers in dit fragment nog nooit samen repeteren. De heren muzikanten maken ook allebei deel uit van een band: Elmo van Substitute, en Pieter-Jan van Breathe the Sound. Het afstemmen van de agenda’s van een zo divers gezelschap als hier op de scène staat, is niet altijd vanzelfsprekend.
Koen De Feyter
Foto: Michelle Pfeiffer op de piano in The Fabulous Baker Boys